Czy Twoja firma ma już kokpit firmy? Wprowadzenie do narzędzi monitorowania i raportowania w biznesie

Z każdym rokiem coraz więcej przedsiębiorców zdaje sobie sprawę z tego, jak istotne jest posiadanie przejrzystych i aktualnych danych, które pomogą im podejmować szybkie i trafne decyzje. Jednak poza danymi ważna jest strategia analizy danych oraz skuteczne narzędzia, które pomagają w wizualizacji gromadzonych informacji i potrafią zmieniać sposób myślenia o firmie i rynkach. Dzisiaj przyjrzymy się kokpitom, czy inaczej dashboardom biznesowym, które od lat pomagają prezesom rozwijać ich biznesy i są coraz bardziej dostępne.

Co to jest dashboard?

Dashboard (kokpit), czyli interaktywne panele prezentujące kluczowe wskaźniki wydajności (KPI) oraz inne istotne informacje biznesowe, nie tylko ułatwiają monitorowanie bieżącej sytuacji, ale także pomagają zrozumieć trendy, prognozować zmiany i identyfikować obszary wymagające uwagi. Dzięki nim zarządzanie firmą staje się bardziej efektywne i efektywne.

Dlaczego kokpity pomagają podejmować trafne decyzje? 

Istnieje kilka powodów, dla których dahboardy pozwalają na lepsze zarządzanie i podejmowanie lepszych biznesowo decyzji. Po pierwsze dane w nich prezentowane są bardziej przejrzyste i zrozumiałe. Użytkownicy szybko potrafią zidentyfikować kluczowe wskaźniki i zobaczyć co jest istotne. 

Po drugie kokpity umożliwiają monitorowanie bieżącej sytuacji w firmach. Można na bieżąco śledzić ważne metryki, co pozwala na reagowanie na zmiany. Wyobraź sobie sytuację, że masz sklep internetowy. Chcesz, aby Twoi klienci byli zadowoleni, więc na bieżąco pytasz ich o ich poziom zadowolenia. Jeżeli zobaczysz, że w pewnym momencie, że mierzone wskaźniki 

Dashboard umożliwia też obserwowanie wzorców i trendów. Pozwalają analizować dane historyczne, ale też tworzyć prognozy, co z kolei umożliwia proaktywne podejście do problemów – zastanawianie się, co zrobić, zanim się pojawią. Wyobraź sobie, że w dziale sprzedaży zauważono pewien trend – w każdym roku w ciągu pierwszych dwóch tygodni września następuje spadek sprzedaży. Można zastanowić się, dlaczego tak się dzieje (np. pierwsze dni szkoły), ale też odpowiednio się przygotować (np. stworzyć specjalną ofertę). 

W końcu ważne w dashboardach jest to, że potrafią łączyć dane z wielu różnych miejsc. Dzięki temu można mieć dostęp do danych z maszyn, aplikacji do reklam, CRM itp. w jednym miejscu. 

Jak tworzyć dashboardy? 

Istnieją narzędzie, które pozwalają na tworzenie kokpitów firmy. Można je zrobić, chociażby w arkuszach kalkulacyjnych. Jednak powstaje coraz więcej aplikacji, które ułatwiają ich tworzenie, podpowiadają, jakie wskaźniki wybrać i jak je policzyć. Można również porozmawiać ze sztuczną inteligencją, która “specjalizuje się” w zakresie wskaźników. Przykładem takiej aplikacji jest polskie Heartly

Mamy nadzieję, że po przeczytaniu tego artykuły zaczniesz  lepiej rozumieć, czym jest dahboard i zaplanujesz jego wdrożenie we własnej organizacji. 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

osiem + dwadzieścia =