Dlaczego warto wprowadzić benefit w formie karty lunchowej? Sprawdź!
Czy firma może „wygrać kandydata” atrakcyjnym benefitem? Według ekspertów, tak. Ale uwaga! Wbrew pozorom atrakcyjny benefit to nie ten, który ciekawie brzmi, ale ten, którego użycie naprawdę wiąże pracownika z firmą. Jednym z przykładów takiego rozwiązania jest karta lunchowa. Czym jest i za co lubią ją pracownicy i pracodawcy? Sprawdźmy!
Karta lunchowa: czym jest?
Karta lunchowa działa jak karta płatnicza przedpłacona – np. wydana przy współpracy z Mastercard (tak jest w przypadku Edenred) i/lub cyfrowo – czyli kartę otrzymujesz na swój mail, dodajesz do portfela cyfrowego w swoim smartfonie i wygodnie płacisz zbliżeniowo w terminalach płatniczych. Umożliwia pracownikom zakup posiłków w restauracjach i punktów gastronomicznych lub zrobienie zakupów w popularnych sieciach spożywczych. Funkcjonuje na zasadzie przedpłaconej karty płatniczej, którą pracodawca co miesiąc zasila określoną kwotą. Prosto, szybko, wygodnie.
Karta lunchowa: korzyści dla pracodawcy
Wybór benefitu, który będzie jednakowo dostępny i wartościowy dla pracowników w całej firmie, to nie lada wyzwanie. Inne preferencje miewają pracownicy biurowi, inne blue collars (tzw. „błękitne kołnierzyki”, czyli pracownicy fizyczni).
Potrzeby różnią się także ze względu na pokolenia, a do tego dochodzi jeszcze kwestia możliwości (lub nie) wykorzystania danego świadczenia. Na przykład z biletów do kina bez problemu mogą skorzystać mieszkańcy dużych miast, ale osoby zamieszkujące mniejsze miejscowości czy wsie nie bardzo mają taką możliwość, bo w ich okolicy może po prostu nie być obiektu z danej sieci. Wówczas zwykle pojawiają się głosy, że zamiast takich nieprzydatnych prezentów, pracownicy woleliby dostać przelew na konto – z nim przynajmniej mogliby coś zrobić.
Czy w świetle tej wiedzy możemy mówić w ogóle o uniwersalnym beneficie?
Okazuje się, że tak. Karta lunchowa to dobra odpowiedź na wszystkie te bolączki. Można ją wykorzystać w restauracji i dyskoncie spożywczym, odciąża domowe budżety zarówno dyrektorów, jak i magazynierów, a jednocześnie odpowiada na wspólną, ludzką potrzebę: wszyscy chcemy i lubimy dobrze zjeść. Dlatego karta lunchowa to naprawdę inkluzywny benefit.
Ponadto zapewnienie pracownikom możliwości zjedzenia pełnowartościowego posiłku w trakcie dnia pracy buduje kulturę pracy, sprzyja integracji i może znacząco przyczynić się do poprawy ich samopoczucia i, w konsekwencji, wydajności.
Korzyści podatkowe wynikające z karty lunchowej
Według § 2 ust. 1 pkt 11 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie w szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe wraz z rozporządzeniem zmieniającym, benefity żywieniowe podlegają zwolnieniu podatkowemu do kwoty 450 zł miesięcznie na pracownika. Ponadto ufundowanie pracownikom kart lunchowych nie rodzi obowiązku podatkowego VAT.
Oznacza to, że karta lunchowa na kwotę 450 zł zwiększa siłą nabywczą pracownika skuteczniej, niż podwyżka o tej samej wysokości. Taki benefit to skuteczne narzędzie, które pomoże firmom uporać się z kwestią presji płacowej.
Co zyskuje pracownik, mając kartę lunchową?
Karta lunchowa eliminuje konieczność przygotowywania posiłków w domu (i wymyślania ich – a to często zajmuje więcej czasu niż same zakupy i gotowanie). Pracownicy mogą szybko i wygodnie zapłacić za posiłek w wybranym miejscu, a dodatkową korzyścią jest możliwość zjedzenia ciepłego obiadu w trakcie przerwy na lunch.
Dzięki zwolnieniu z podatku dochodowego i składek ZUS, pracownik otrzymuje benefit o realnie wyższej wartości niż równoważna kwota dodana do wynagrodzenia.
Dzięki karcie pracownicy mają nie tylko środki dedykowane posiłkom, ale i swobodę wyboru miejsca i tego, co chcą zjeść. Mogą dowolnie modyfikować dietę i dostosować ją do indywidualnych preferencji, z uwzględnieniem potrzeb zdrowotnych.
Czy pracownicy uważają kartę lunchową za atrakcyjny benefit?
Według V edycji badania analityki HR przeprowadzonego przez HRrebels benefity żywieniowe znalazły się na liście TOP5 najbardziej pożądanych świadczeń w Polsce. Badania Edenred potwierdzają, że pracownicy chętnie korzystają z kart lunchowych:
- 32% badanych płaci nią w czasie przerwy, w restauracji,
- 40,5% kupuje posiłek na wynos w punkcie gastronomicznym,
- 20% zamawia lunch z dowozem,
- 36% kupuje produkty w sklepie.
Benefity, które pracownicy mogą wykorzystywać codziennie, są postrzegane jako bardziej wartościowe niż te używane sporadycznie. To sprawia, że karta lunchowa może być szczególnie skutecznym narzędziem w zwiększaniu retencji, czyli zatrzymaniu zatrudnionych w firmie.
Karta lunchowa – czy warto?
Wprowadzenie karty lunchowej to jedno z najpewniejszych i najbezpieczniejszych posunięć w firmowej strategii benefitowej. Niezależnie od stanowiska, wieku, płci czy miejsca zamieszkania, każda osoba w firmie wydaje pieniądze na jedzenie, a dzięki temu świadczeniu wyda ich nieco mniej.
Korzyści wynikających z tego rozwiązania jest wiele, od uszczelnionej retencji talentów, przez poprawę efektywności, optymalizację kosztów, aż do po poprawy dobrostanu zespołów. Sprawdzeni dostawcy, np. Edenred, oferują szereg ułatwień, dzięki czemu z kart nie tylko łatwo się korzysta, ale i łatwo nimi zarządza. To zdejmuje z barków pracodawców i HR-owców ciężar dystrybucji benefitów i rozbudowanych działań administracyjnych.
Chcesz efektywnie budować kulturę organizacyjną, zadbać o pracowników, przyciągnąć talenty, ale bez nadmiernego obciążenia działań HR? Karta lunchowa Ci w tym pomoże. I zrobi to skutecznie.