Co warto wiedzieć na temat zwrotu i reklamacji towarów?

Co warto wiedzieć na temat zwrotu i reklamacji towarów?

Zdarza się, że zarówno w przypadku produktów kupowanych stacjonarnie, jak i tych zamawianych internetowo, zachodzi konieczność ich zwrotu. Powody mogą być różne, co nie zmienia faktu, że każdy klient ma prawo zgłosić reklamację. Zanim tak się stanie, należy poznać warunki i zasady odstąpienia od umowy. Co warto wiedzieć o zwrocie i reklamacji towarów? Dowiesz się w naszym artykule!

Reklamacja – czym jest i kiedy można ją złożyć? 

O reklamacji można mówić wtedy, gdy klient otrzyma uszkodzony, niekompletny produkt, którego jakość nie spełnia oczekiwań konsumentów. Klient może wymagać od sprzedawcy  czy wykonawcy usługi: zwrotu części lub całości kosztów, obniżenie ceny, a także wymiany lub naprawy zakupionego towaru. Możliwość reklamacji obejmuje wyłącznie ujawnione wady fizyczne, czy prawne. Dlatego tak ważne jest, aby w razie konieczności zachować paragon fiskalny, jako jednoznaczny dowód zakupu. Warto o tym pamiętać, zwłaszcza że sprzedawca nie ma prawa odmówić reklamacji w sytuacji, gdy wynika to bezpośrednio z przepisów. Mówią one, że konsument może złożyć reklamację w ciągu roku od dnia, w którym została zauważona wada produktu. Jak wspomina adwokat Krzysztof Śpiewak (https://adwokatspiewak.pl/), lepiej nie odkładać tej sprawy na ostatnią chwilę, mimo że obowiązuje dwuletni okres rękojmi od momentu wydania rzeczy. 

Reklamacja - czym jest i kiedy można ją złożyć?

Co odróżnia gwarancję od reklamacji?

Wielu kupujących myli te dwa pojęcia, przez co dochodzi do utożsamiania ze sobą różnych uprawnień. Gwarancja jest przyznawana konsumentom dobrowolnie przez producenta, ewentualnie dopuszcza się także dystrybutora lub importera (rzadko kiedy uwzględnia się sprzedawcę). Z reguły przyznanie gwarancji oznacza możliwość naprawy lub wymiany wadliwego przedmiotu. Z kolei reklamacja jest ustawowo przyjętą odpowiedzialnością za fizyczne i prawne wady produktu. Obowiązuje ona niezależnie od ustaleń dotyczących gwarancji. 

Na czym polega zwrot towaru? 

W przeciwieństwie do reklamacji zwrot towaru polega na oddaniu rzeczy bez wad. Oznacza to, że możemy odstąpić od umowy bez podania konkretnej przyczyny. Wystarczy, że konsument dostarczy sprzedającemu oświadczenie o odstąpieniu od umowy, które musi złożyć w ciągu 14 dni od momentu jej zawarcia. Odesłanie towaru musi nastąpić w ciągu następnych 14 dni, okres ten dotyczy również zwrotu pieniędzy kupującego. Każdy przedsiębiorca powinien poinformować konsumenta o przysługującym mu prawie do zwrotu. W innym wypadku termin przebiegu procedury zwrotu wydłuża się do jednego roku.

Towary, które nie są objęte zwrotem

Istnieją kategorię produktów, których nie można odesłać do zwrotu. Dotyczy to towarów, które:

  • ulegają łatwemu zniszczeniu lub termin ich użycia szybko mija, 
  • są indywidualnym projektem kupującego i spełniają jego wymagania, 
  • zapieczętowano, a ich opakowanie było już otwarte,
  • są nagraniami dźwiękowymi, wizualnymi lub oprogramowaniem, a ich opakowanie zostało otwarte, 
  • miały oddzielną umowę z dniem i zakresem świadczenia usług. 

Świadomość swoich praw

Prawo konsumenckie jest rozbudowane, a co za tym idzie – nie każdy kupujący musi pamiętać przysługujące mu przepisy. Jeśli mamy wątpliwości lub wolimy się upewnić, można zasięgnąć pomocy, czy opinii u adwokata. Wystarczy nawet zwykła porada telefoniczna. Pomocne są także instytucje publiczne, a w szczególności UOKiK. Należy jednak pamiętać, że uzyskanie wsparcia za pośrednictwem urzędu, może potrwać dłużej, niż oczekujemy. 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

18 − dwanaście =